همه چیز درباره طراحی وب سایت ( بخش دوم )


در بخش اول شما با تعاریف طراحی وب و همچنین تاریخچه و پیدایش وب آشنا شدید، در این بخش روند تکامل مرورگرهای اینترنتی و تکامل زبانهای برنامه نویسی و طراحی وب میپردازیم.

تکامل طراحی وب

در سال 1996 مایکروسافت اولین مرورگر رقابتی وب خود را منتشر کرد که با ویژگی‌ها و برچسب‌های مختص به خود کامل شده بود. همچنین این اولین مرورگر برای پشتیبانی از CSS (برگه های سبک آبشاری) بود که در آن زمان به عنوان یک تکنیک نگارش گمنام دیده می‌شد. زبان نشانه ‌گذاری html برای جدول‌ها در ابتدا برای نمایش داده‌های جدولی طراحی شده ‌بود. با این حال، طراحان به سرعت پتانسیل استفاده از جداول html را برای ایجاد طرح‌های پیچیده و چیدمانهای چند ستونی دریافتند که در غیر این صورت امکان پذیر نبود.

در این زمان به همان اندازه که طراحی و زیبایی‌شناسیِ خوب به نظر می‌رسید که بر ساختار زبان نشانه گذاری صحیح ارجحیت دارد، توجه کمی به معنا شناسی و قابلیت دسترسی به وب معطوف شده‌ بود. سایت‌های html در گزینه‌های طراحی شان محدود بودند، حتی این محدودیت ها در مقایسه با نسخه‌های قبلی Html بیشتر بود. برای ساخت صفحات جامع، بسیاری از طراحان وب باید از ساختارهای پیچیده جداول یا حتی تصویر gif بعنوان فضای خالی برای جلوگیری از فروریختن سلول‌های جدول استفاده کنند. زبان برنامه نویسی css (یا در اصطلاح لغوی برگه های سبک آبشاری) در ماه دسامبر توسط w3c برای پشتیبانی از چیدمان و ارائه ها جذاب ترمعرفی شد، که باعت بهبود بخشیدن دسترسی به وب می گردید.

در سال 1996 همچنین نرم افزار فلش ایجاد گردید. در آن زمان , ابزار توسعه محتوای فلش در مقایسه با حال حاضر با استفاده از چیدمان اولیه و ابزارهای ترسیم، یک پیش درآمد اولیه برای اکشن اسکیریپ، و یک تایم لاین، نسبتاً ساده بود. اما طراحان وب را قادر میساخت که فراتر از html ، جاوا اسکریپت و تصاویر متحرک GIF بروند. با این حال، چون فلش نیاز به یک افزونه داشت، بسیاری از توسعه دهندگان وب از تهدید به استفاده از آن به دلیل محدودیت سهم بازار خود ناشی از عدم سازگاری اجتناب کردند. در عوض طراحان بهgif انیمیشن و جاوا اسکریپت برای ایجاد ویجتها بازگشتند. اما مزایای فلاش , آن را به اندازه کافی برای بازارهای هدف خاص مشهور ساخت تا در نهایت به اکثریت گسترده‌ای از مرورگرها دست پیدا کنند و به اندازه کافی قدرتمند باشند تا کل وب سایت‌ها را توسعه دهند

پایان اولین جنگ مرورگر

در طول سال ۱۹۹۸ شرکت نت‌اسکیپ، کد نت‌اسکیپ را تحت یک مجوز متن باز منتشر کرد و هزاران توسعه دهنده را قادر به مشارکت در بهبود نرم‌افزار کرد . با این حال ، آن‌ها تصمیم گرفتند از ابتدا شروع کنند، که توسعه مرورگر متن باز را هدایت کرد و به زودی به یک پلت فرم درخواست کامل بسط پیدا کرد . پروژه استانداردهای وب تشکیل شد و از طریق تست با Acid۱ ، Acid۲ و Acid۳ منطبق با استانداردهای HTML و CSS شروع به ترویج گردید. سال ۲۰۰۰ سال بزرگی برای مایکروسافت بود. نسخه اینترنت اکسپلورر برای مک منتشر شد ؛ و از این جهت که اولین مرورگری بود که به طور کامل از ۴.۰۱ HTML و CSS ۱ پشتیبانی می‌کرد و بار را بر حسب انطباق استانداردها بالا می‌برد، قابل توجه بود. همچنین این اولین مرورگر بود که از فرمت تصویریPNG بطور کامل پشتیبانی می‌کرد. در طی این زمان نت‌اسکیپ به شرکت AOL فروخته شد و این به عنوان باخت رسمی نت‌اسکیپ به مایکروسافت در جنگ‌ جستجوگرها بود.

از 2001 تا اکنون

با آغاز قرن بیست و یک وب و اینترنت بیشتر با زندگی مردم درآمیخته است. دراین حین، تکنولوژی و پیشرفت وب نیز از حرکت باز نایستاده. همچنین تغییرات قابل‌توجهی در نحوه استفاده مردم و دسترسی به وب وجود داشته‌است، که این تغییرات نحوه طراحی وب سایت‌ها را هم تغییر داده‌است .

از زمان پایان جنگ مرورگرهای نت اسکیپ و اینترنت اکسپلورر، مرورگرهای جدیدی منتشر شده‌اند. و بسیاری از این ها متن باز هستند که نشان دهنده تمایل آنها برای توسعه سریع‌تر و حمایت از استانداردهای بروز است. امروزه مرورگرهای جدید، به تایید بسیاری از کاربران، بهتر از اینترنت اکسپلورر هستند .

این مطلب ادامه دارد …

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *