ارز دیجیتال چیست؟


ارز دیجیتال چیست؟
این سوال بسیاری از افرادی است که با شنیدن مدام اسم ارز دیجیتال در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی کنجکاو می‌شوند که واقعا ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟ چه مزایایی دارد؟ دلیل علاقه سرمایه‌گذاران به ارز دیجیتال چیست ؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

ارزهای دیجیتال دسته‌ای از ارزها هستند که براساس قواعد رمزنگاری تولید می‌شوند و روی دفترهای کل توزیع شده به نام بلاک چین قرار می‌گیرند. با استفاده از این فناوری، توسعه دهنده‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال ایجاد کنند که از امنیت، حریم خصوصی، قابلیت ردیابی و عدم تمرکز برخوردار هستند.

افزایش علاقه به ارز دیجیتال
از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین به دنیا معرفی شد، ارزهای دیجیتال باعث جذب علاقه سرمایه‌گذارهای زیادی شده‌اند. بیت کوین اولین ارز دیجیتال مقیاس‌پذیری بود که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. در طول این سال‌ها، ارزهای دیجیتال توجه سرمایه‌گذارهای زیادی را به خود جلب کرده‌اند و باعث شدند تا در ماه ژوئن ۲۰۱۷ ارزش کل این بازار از مرز ۷۵ میلیارد دلار عبور کند.
این عدد نشان از ۴۰۰ درصد رشد دارد. ارزش این بازار در ابتدای سال ۲۰۱۷ فقط ۱۳٫۶ میلیارد دلار بود.

رشد خیلی خوب ارزهای دیجیتال
دلیل علاقه سرمایه‌گذاران به ارز دیجیتال چیست؟ یکی از بهترین دلایل علاقه‌مندی سرمایه‌گذارها، افزایش قیمت خیلی خوب بیت کوین است. رسانه‌ها می‌گویند اگر سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۰ چند بیت کوین خریداری می‌کرد، بعد از ۷ سال شاهد رشد شگفت‌انگیز آن بود. اگر در سال ۲۰۱۰ فقط ۵ دلار بیت کوین خریداری می‌کردید تا ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین‌های شما به ۴٫۴ میلیون دلار رسیده بود. ارزهای دیجیتال از آن زمان به طور کلی شاهد رشد بوده‌اند.

[row]

[col span=”6″]

ریسک سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال
سرمایه‌گذارها باید بدانند که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال از ریسک بالایی برخوردار است و شرط‌بندی سرمایه‌گذارها روی آینده این ارزها است که باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است. برخلاف شرکت‌ها که مالکیت آن‌ها توسط اوراق سهام نمایندگی می‌شود، ارزهای دیجیتال درآمد یا جریان پولی رایگان ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها درآمدی تولید نمی‌کنند تا در آینده بتوان آن‌ها را تقسیم کرد.

[/col]
[col span=”6″ span__sm=”12″]

[ux_image id=”1478″]

[/col]

[/row]

با این که ارزهای دیجیتال برخلاف شرکت‌ها، درآمد ایجاد نمی‌کنند اما به باور عده‌ای از کارشناسان، آن‌ها سرمایه‌های آینده هستند. برادران وینکلووس که موسس صرافی Gemini هستند روی این نکته تاکید داشتند. آن‌ها سال ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای اعلام کردند که استفاده از این دارایی‌ها در آینده بسیار رواج خواهد یافت. آن‌ها پیش‌بینی کردند که مردم دیگر از سرویس‌هایی مثل پی‌ پال استفاده نمی‌کنند و به استفاده از ارزهای دیجیتال روی می‌آورند.
مقاله‌ای که در وبسایت pwc منتشر شده می‌گوید که ارزهای دیجیتال و فناوری پشت آن، یعنی بلاک چین، می‌تواند روابط و تراکنش‌های زیادی را از بین ببرد. به همین خاطر سرمایه‌گذارها حاضر هستند روی ارزش ذاتی این فناوری شرط‌بندی کنند که شامل شبکه‌های غیرمتمرکز است و به وسیله آن استفاده از ارزهای رمزپایه ممکن می‌شود.

اصول رمزنگاری ارز دیجیتال چیست؟
رمزنگاری یعنی پوشش اطلاعات، تا پیام‌ها بتواند بین فرستنده و دریافت کننده به صورت امن رد و بدل شوند. ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین از پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند که قوانین خاصی دارند و اجازه تبادل امن اطلاعات را می‌دهند.

[row style=”collapse” width=”full-width”]

[col span=”6″]

[ux_image id=”1479″ width=”95″]

[/col]
[col span=”6″]

وقتی در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، رمزنگاری در محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نمونه خوب استفاده از این پروتکل‌ها ایجاد بلاک‌ها در بلاک چین این نوع ارزها است.

[/col]

[/row]

رمزنگاری
ارزهای زیادی مثل بیت کوین از پروتکلی به نام اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند تا بلاک‌های جدید را ایجاد کنند. برای استخراج بیت کوین، رایانه‌ها از نرم افزارهای استخراج استفاده می‌کنند تا عملکردهای رمزنگاری را پردازش کنند و بعد از استخراج بلوک‌های جدید، به آن‌ها به عنوان پاداش بیت کوین تعلق می‌گیرد.
هر دفعه‌ای که یک بلاک ایجاد می‌شود، همه چیز به اعداد صحیح نانس (Nonce) برمی‌گردد که مجموعه‌ای تصادفی از اعداد است. برای تایید هر بلاکی که استخراج شده، رایانه‌های که در حال استخراج هستند باید این عدد را پیدا کنند. به بیان دیگر، رایانه‌های مشغول استخراج، از خود کدی را به جا می‌گذارند تا تایید کننده‌های دیگر بتوانند اعتبار بلاک را تایید کنند.

مزایای ارز دیجیتال چیست ؟
سرمایه‌گذارهایی که به این ارزها علاقه‌مند هستند شاید بخواهند در مورد مزایای دیگر این دارایی‌ها هم اطلاعاتی به دست آورند. یکی از دلایل جذابیت آن‌ها، قابلیت عدم تمرکز است. ارزهای رایج مثل دلار و یورو توسط بانک‌ها صادر می‌شوند و عده‌ای معتقد هستند که آن‌ها به راحتی می‌توانند بی‌ارزش شوند.
یک مزیت برجسته عدم تمرکز این است که بعضی کشورها استفاده از ارز سایر کشورها را در خاک خود ممنوع اعلام کرده‌اند. اما با کمک بیت کوین، شهروندان این کشورها می‌توانند چنین تراکنش‌هایی را صورت دهند.
بعضی ارزهای دیجیتال در مورد تعداد کل این ارزها، یک سری محدودیت‌ها را قائل شده‌اند. به عنوان مثال، بیت کوین فقط شامل ۲۱ میلیون سکه است. لایت کوین یک ارز دیگر شامل ۸۴ میلیون واحد سکه است. این محدودیت جلوی تورم ناخواسته را می‌گیرد. به بیان دیگر، جلوی از دست دادن قدرت خرید این ارزها را خواهد گرفت. در آخر، ارزش هر دارایی به اندازه عرضه و تقاضای آن است.
مزیت دیگر این ارزها، موضوع حریم خصوصی است. هر چند طرفداران بیت کوین می‌گویند که این ارز امکان انجام تراکنش‌های ناشناس را می‌دهد اما واقعیت چیز دیگری است. تراکنش‌های بیت کوین بین آدرس‌های بیت کوین صورت می‌گیرد که شامل رشته‌ای از اعداد و حروف است که به صورت تصادفی شکل می‌گیرند. در طول زمان رشد این تراکنش‌ها سبب می‌شود تا ارتباط آن‌ها با یک آدرس بیت کوین مشخص شود و در مورد رفتار کاربر اطلاعات مهمی افشا شود. سایر ارزهای دیجیتال به خصوص مونرو و زی کش در این مورد بهتر عمل می‌کنند. به عنوان مثال، مونرو طرفداران زیادی در بازارهای سیاه اینترنت دارد.
مزیت دیگر ارزهای دیجیتال، شفافیت آن‌ها است. تمام تراکنش‌ها به صورت عمومی قابل دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *